De Ongemakkelijke Waarheid over Elektrische Auto’s

We (in de EU) willen af van fossiele brandstoffen en zullen vanaf 2035 alleen elektrische auto’s kunnen kopen. Weer een verbod wat van hoger hand over ons wordt opgelegd, de zoveelste. We moeten immers al zoveel (niet).

We mogen niet meer vliegen, geen vlees eten, niet benzine rijden, geen gas gebruiken, geen olie winnen, moeten elektrisch rijden, kortom alles om CO2 uitstoot te elimineren…

Dat is nog niet alles. We hebben ook nog de immateriële kant van de huidige tijd zoals de zorg voor dat zielige deel van de samenleving dat zich slachtoffer voelt en anderen daar de schuld van geven, in plaats van zelf op te staan, de rug te rechten en de wereld in te gaan voor zelfontplooiing.

Ik probeer me voor te stellen hoe het zou zijn als er geen groene gekte was.

Dan hadden we geen verspilling van geld en landschap gehad door inefficiënte wind en zonneparken, dan hadden we geen verspilling gehad door dure, niet zo CO2 zuinige elektrische auto’s gehad, dan hadden we geen klimaatalarmisten gehad die ons steeds het einde van de aarde voorspellen op basis van theoretisch, niet geverifieerde computermodellen, dan hadden we geen vastlijmende klimaatactivisten gehad.

In tegendeel, dan hadden we waarschijnlijk een veel relaxter en vrediger wereld gehad, met meer tolerante blije mensen die elkaar helpen in plaats van elkaar de les te lezen.

En alles met maar een doel, klimaatverandering tegen te gaan (wat een hoogmoed) door CO2 uitstoot te elimineren.

Ik heb wel het gevoel dat het stroever gaat lopen met al die klimaatplannen. Deels doordat niet alle grote vervuilers (China, India, Zuid Afrika) CO2   uitstoot vermindering als prioriteit hebben, waardoor de netto wereldwijde CO2 uitstoot ondanks de CO2 programma’s in de EU en de USA niet vermindert maar juist toeneemt.

Aan de ene, rijke westerse kant worden welvaartsmiddelen verspild aan zinloze CO2 bestrijdingshobby’s terwijl aan andere, minder rijkere Aziatische kant hard wordt gewerkt aan eerst het verbeteren van de levensomstandigheden van de eigen mensen.

Ja, die landen hebben hun prioriteiten denk ik wel op de juiste plek door eerst te zorgen voor verbetering van de levensstandard van hun bevolking.

Onze politieke leiders hier in het westen voelen zich zo rijk en welvarend dat ze zich lekker bezig kunnen houden met kostbare klimaathobby’s die onze levens alleen maar steeds meer beperkingen opleggen.

Er is ook wel een groeiende bewustwording in het rijke westen dat het CO2  verhaal niets te maken heeft met de opwarming van de aarde.

Met of zonder de door mens sinds de industrialisatie extra uitstoot van CO2   zit de aarde in een cyclus van opwarming na de kleine ijstijd. Die cyclus zal ergens in de toekomst (volgens sommige sterrenkundigen rond 2030) weer overgaan in klimaatafkoeling!

Dat opwarmen en afkoelen is een proces van duizenden jaren en niet toevallig een proces dat is gestart sinds het begin van de industrialisatie door de mens.

Het geeft ook aan hoe beperkt het zicht van de consensus klimaatwetenschap is dat met hun modellen slechts kijkt naar de laatste ~150 jaar terwijl de aarde al 4,5 miljard in ontwikkeling is. Wat is dan de voorspellende waarde van die modellen??

Voorts komt ook steeds het besef naar boven dat hoewel het gebruik van elektrische auto’s (en het bedrijven van zon-  en windparken) praktisch CO2   vrij is, de productie en installatie van die ‘duurzame oplossingen’ toch niet zo duurzaam is.

Die vragen wel heel veel grondstoffen en fossiele energie voordat ze gereed zijn voor gebruik!

Een aspect wat ik de laatste tijd veel hoor en lees is over de natuurkundige en fysieke beperkingen van al die duurzame oplossingen. Is dit het beeld van het schip dat langzaam tegen de kade tot stilstand wordt gebracht?

Een lezenswaardig artikel in de Heartlanddailynews.com bracht interessante achtergrond over de CO2 voetafdruk van de elektrische auto nog voordat het de showroom verlaat.

De ongemakkelijke waarheden over de elektrische auto

Correspondent John Stossel interviewde natuurkundige Mark Mills van het Manhattan Institute over de elektrische auto.

Mills vindt elektrische auto’s mooie apparaten, maar ze zullen weinig bijdragen aan de toekomstige reductie van CO2 emissie.

Volgens Mills zijn er op dit moment wereldwijd 15 tot 18 miljoen elektrische auto’s. Als we op de een of andere manier tot 500 miljoen auto’s kunnen komen dan zou dat het olie verbruik wereldwijd met 10% reduceren. Dit kun je veel noemen maar het olie verbruik zal niet geëlimineerd worden.

De meeste olie wordt gebruikt in brandstof door vliegtuigen, bussen, grote vrachtwagens en mijnbouw machines die de koper uit de mijnen halen om elektrische auto’s te maken.

Zelfs als het ons gaat lukken om wereldwijd iedereen in een elektrische auto te laten rijden dan is er nog een ander probleem: elektriciteit die daarvoor nodig is is niet helemaal groen!

Hoewel het rijden in elektrische auto’s veel minder CO2 toevoegt aan de atmosfeer, wordt er bij het maken van elektriciteit voor het opladen van de batterijen veel CO2 uitgestoten door het gebruik van fossiele brandstoffen.

In 2021 lag het aandeel hernieuwbare energie op 12 procent van het totale energieverbruik in Nederland. In 2020 was dit 14 procent. In VS nog 12%. De rest komt van biomassa, gas en kolen. Overigens besef ik dat olie feitelijk ook biomassa is toch?!

Dat de elektrische auto een duurzaam apparaat is klopt niet als je bedenkt dat er ongeveer 250 ton mineralen en rots nodig is om een batterij te maken.

En die mineralen worden meestal in de arme landen gewonnen onder barre werkomstandigheden, soms ook door kinderarbeid.

Biden heeft zoals bekend strenge restricties opgelegd bij het delven van grondstoffen en olie in Amerika, maar is mede door de energiecrisis gedwongen om de OPEC en de mijnbouwlanden in Afrika te verzoeken om hun productie te verhogen. Groen hypocrisie?

Volgens Mills van het Manhattan Institute, heeft een elektrische auto al 10 tot 20 ton CO2 uitgestoten (vanaf de mijnbouw, productie van de auto en het transport) nog voordat het de showroom uitrijdt…

Een studie van Volkswagen is de CO2 uitstoot van een elektrische auto op de eerste 100.000 km groter dan een conventionele auto. Daarna zakt de uitstoot van de elektrische auto naar ca. 20% t.o.v. van een conventionele auto, een laag getal maar niet nul…

Mills vermoedt dat de verkopers en politici dit gegeven niet noemen, zouden ze het al weten…

Vroeg of laat zullen deze feitelijke waarheden bij het grote publiek doordringen. Ik hoop dat het dan het begin zal zijn van het stoppen van de verspilling van onze welvaartsmiddelen aan de huidige onzinnige non-duurzame oplossingen.

Het zal ook helpen om bij de volgende verkiezingen zorgvuldig te kijken naar de partijprogramma’s alvorens je stem uit te brengen 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *