Komt  CO2 -neutrale gekte eindelijk tot stilstand?

Ik heb in een eerdere blog reeds opgemerkt dat het ‘klimaatschip’ uiteindelijk door de kade gekeerd zal gaan worden. Al die onzinnige, zwaar gesubsidieerde ‘groene klimaatgekkigheid’ zal op een gegeven moment door de (natuurkundige) werkelijkheid worden ingehaald en tegen een muur aanlopen.

Het bericht over Vattenfall dat is gestopt met de bouw van de biomassa centrale in Diemen is weer een stapje terug van dat idee dat biomassa verbranding bij definitie ‘groen’ en  CO2 -neutraal is maar in werkelijkheid niet vrij van  CO2 uitstoot is, noch dat het milieu technisch schone manier van verbranden is. Het is wat  CO2  uitstoot betreft net zo ‘schoon’ als onze openhaard.

Jammer dan voor Vattenfall die hierdoor heel veel subsidie en toekomstige winst gaat missen. Ach, ze hebben met het bouwen van al die windmolens al eerder vele miljarden ontvangen, dus medelijden met hen hoeven we echt niet te hebben.

Als je als technisch bedrijf willens en wetens meedoet met het soort volksverlakkerij dat biomassa verbranding  CO2 neutraal is dan verlies je als bedrijf je ‘credibility’ en is het een kwestie van tijd voordat die misleiding wordt ontmaskerd. Het is dus zover…

Een ander element van de dolle verspillingen om klimaatverandering  tegen te gaan is het laten verdwijnen van een volwassen technologie als de productie van verbrandingsmotoren. In de USA staken op dit moment de werkers in de drie grootste autofabrikanten Ford, GM en Stellantis, voor salaris verhoging, maar ook als uiting van hun bezorgdheid over het verdwijnen van de productie van verbrandingsmotoren. Die zijn notabene tegenwoordig erg schoon wat emissie betreft, zelfs de diesel motoren.

Eerder heeft de regering van Sunak (UK) aangekondigd dat ze de regel om vanaf 2035 geen verbrandingsmotoren meer op de markt te brengen opnieuw gaan overwegen. Allemaal tekenen van bewustwording en opkomende nuchterheid dat de groene gekte niets met het klimaat te doen heeft.

Intussen staat ook de zware maak industrie in ons deel van de rijke westerse wereld op een kruispunt: de productie elders buiten de EU voortzetten of de fabrieken langzaam laten afknijpen door het ETS (Europees emissie handels-) systeem dat uiteindelijk gaat leiden tot totale sluiting van de fabrieken?

Jammer voor de hoogwaardige technische werkgelegenheid hier (en in de EU), omdat die productiefaciliteiten gewoon voortgezet zullen worden in landen buiten de EU. Dat resulteert zeker in meer armoede hier door het verdwijnen van die goedbetaalde banen.

De Europese groene driften zijn goed op weg met het nivelleren van onze leefstijl – met klimaatverandering als alibi, immers welvaartsbronnen als Shell, Unilever en DSM zijn reeds weg (gepest) uit Nederland. Maar het grootste landelijke en regionale sloopwerk is al aan de gang met het langzaam laten verdwijnen van de petrochemische en de automobiel industrieën uit Nederland en Europa.

Over de gevolgen voor onze levensstandard wordt nog erg weinig bericht, maar dat gaat er langzaam komen en zoals gewoonlijk wordt het pas actueel voor de mainstream media als de mensen ‘plotseling’ op straat staan.

Grote petrochemische operaties in Europa als die van Dow, BASF, Shell, Esso, BP, Kuwait Petroleum enz. gaan simpelweg hun operaties buiten de EU voortzetten. Helaas voor echte Nederlandse bedrijven als Schiphol en KLM, echte Nederlandse toonaangevende bedrijven, die kunnen niet ergens naar toe en zullen langzaam moeten krimpen – met verdwijnende banen! – terwijl onze politieke leiders – Rutte IV en de huidige EU Commissie – zonder inzicht niet in de gaten hebben dat ze daarmee het leven van de concurrenten in Dubai en Abu Dhabi makkelijk gemaakt hebben voor een vlotte overname van de hub functie van Schiphol en de vliegtuigcapaciteit van KLM.

Waarom toch die CO2 gekte?

De rest van de wereld doet niet mee met die CO2 gekte – zij hebben wel door dat klimaatverandering niet zo makkelijk door het handelen van de mens is te beïnvloeden, in negatieve noch positieve zin.

Kijk naar India en China waar gewoon wordt doorgegaan met het verbeteren van de levenstandaard van volk en staat. Er worden volop elektriciteitscentrales op kolen gebouwd – honderden!!

Daar worden ook duizenden nieuwe vliegtuigen besteld en tientallen vliegvelden gebouwd!!

Ik las recent een artikel in EW (Elsevier weekblad) over Pieter Elbers, de ex CEO van KLM. Het is een mooi interview met een heel opgewekte Pieter Elbers, hij lijkt bevrijd te zijn van het ‘groene’ en politiek correcte anti-ondernemend gezeur van de stakeholders in Den Haag.

Daar in India, als CEO van Indigo airline kan hij volop zijn talenten tot ontplooiing brengen door de volle vrijheid om te ondernemen. Hij neemt op dit moment elke week een nieuw vliegtuig in bedrijf en dat voor de komende 1000 (!) weken. Zoveel vliegtuigen beeft Indigo in bestelling!

Ook Saudi Arabië is bezig een eigen luchtvaartmaatschappij op te richten en heeft plannen om vliegvelden te bouwen.

Stel je even voor hoeveel CO2 uitstoot dat alles met zich meebrengt, terwijl wij hier onze welvarende wereld de kippen met de gouden eieren aan het verstikken zijn via de op CO2 neutrale onwaarheden gebaseerde verplichtingen..

Dat we nu zitten met de hoge prijzen en afbrokkelende bedrijfsprestaties heeft ook meer te maken met de beleidskeuzes van de politiek dan met de oorlog door Rusland.

Buitengewoon hoogleraar Bedrijfskunde Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit stelt dat ons klimaatbeleid mede debet is aan de hoge prijzen.

De economieën van Duitsland en NL zitten daardoor in een krimp. Niet zo onlogisch gezien het verhaal hierboven.

22 November 2023

Ik kijk met heel veel interesse naar 22 november 2023 wanneer we naar de stembus gaan.

Zelfs minister Adema toont ineens consideratie met de vissers naar aanleiding van de gevolgen voor de visvangst bij de installatie van windmolens op zee. Zal wel verkiezingen retoriek zijn omdat ik zoiets gewetensvol nog niet eerder heb gehoord van de minister of van zijn partij (CU).

Laten we op 22/11 niet op de gangbare partijen kiezen maar nu eens anderen de kans geven om het anders te doen. Laat allerlei reserves los over de vraag of nieuwe opkomende partijen het kunnen rooien, dat weten we pas als we ze ook de kans hebben gegeven.

Kiezen op bestaande partijen zal zeker niets veranderen aan de slechte conditie van de staat omdat zij hun blik op het verbeteren van de wereld gericht is ten koste van het welzijn van het eigen volk.

Laten we die partijen die het belang en de zorg voor de staat als prioriteit hebben eerst een kans geven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *